Aktualności

fot. Daniel Bednarz / Instytut Książki
13.11.2023

O bibliotece w Zaborze podczas konferencji „Infrastruktura bibliotek 2021-2025. Inwestycja i co dalej?” [relacja i zdjęcia]

Podczas odbywającej się w dniach 13-14 listopada konferencji „Infrastruktura bibliotek 2021-2025. Inwestycja i co dalej?” odbyło się wystąpienie pt. „Jak wykorzystać potencjał ludzki i finansowy, aby inwestycja się udała: biblioteka w Zaborze”.

O inwestycji w Gminnej Bibliotece Publicznej w Zaborze opowiedzieli dyrektorka tej instytucji Kamilla Marchewska oraz Czesław Słodnik – radny Gminy Zabór.

Gmina Zabór jest niewielką gminą w województwie lubuskim. W związku z tym ukończona wraz z końcem 2022 roku przebudowa Gminnej Biblioteki Publicznej w Zaborze musiała być pomyślana tak, aby jak najlepiej realizować potrzeby takiej właśnie społeczności. Właśnie dlatego wystąpienie Kamilli Marchewskiej i Czesława Słodnika rozpoczynało drugą część konferencji – żeby zainspirować do wprowadzenia zmian dyrektorów bibliotek z podobnych, niewielkich ośrodków.

Prelegenci zaprezentowali nową bibliotekę w Zaborze – pokazali, co udało się osiągnąć, jak wygląda biblioteka po przebudowie i jakie nowe możliwości zyskała instytucja (a zyskała ich niemało, gdyż wcześniej funkcjonowała ona na zaledwie ośmiu metrach kwadratowych).

Kamilla Marchewska opowiedziała o trudnościach, na które napotkała podczas realizacji inwestycji. Wśród najbardziej istotnych rad, którymi podzieliła się z uczestnikami konferencji znalazły się m.in. jak najczęstsze zasięganie rad ekspertów i nieoszczędzanie na dobrym architekcie wnętrz. Według niej korzystanie z podobnych usług daje naprawdę zdumiewające efekty, co widać właśnie na przykładzie biblioteki w Zaborze.

Czesław Słodnik zwrócił z kolei uwagę na to, że dla każdego dyrektora bibliotek nieoceniona jest pomoc przynajmniej jednego samorządowca. „Naprawdę warto znaleźć kogoś, kto będzie ambasadorem państwa inwestycji, przekonają się państwo, że taka pomoc okaże się nieoceniona” – powiedział radny Gminy Zabór.

***

Konferencja „Infrastruktura bibliotek 2021-2025. Inwestycja i co dalej?” skierowana jest przede wszystkim do przedstawicieli bibliotek publicznych: zwłaszcza do wnioskodawców „Infrastruktury bibliotek”, ale także do beneficjentów realizujących swoje zadania oraz bibliotekarek i bibliotekarzy zainteresowanych programem, którzy dopiero planują inwestycje w swoich bibliotekach.

Podczas wystąpień i dyskusji, które odbywają się pierwszego dnia konferencji, omawiane są przede wszystkim zagadnienia powiązane z zasadami ubiegania się o dofinansowanie w konkursie i zasadami realizacji zadań. Prezentacje konferencyjne mają w zamierzeniu stanowić zbiór porad, dobrych praktyk i inspiracji płynących od bibliotekarzy i samorządowców, którzy mają za sobą podobne doświadczenia.

Drugiego dnia uczestnicy – podzieleni na grupy – odwiedzą inspirujące biblioteki w regionie. Część będzie miała okazję poznać bliżej nowoczesne, znakomicie zaprojektowane gdyńskie filie, a część pozna inwestycje realizowane w ramach poszczególnych edycji „Infrastruktury bibliotek”, odwiedzając Redę, Rumię i Bolszewo w gminie Wejherowo.

Konferencja jest częścią strategii informacyjnej i upowszechniającej inicjatywy związanej z realizacją „Infrastruktury bibliotek 2021-2025”, jednego z działań w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0.

Szczegółowy program konferencji jest dostępny na stronie www.infrastrukturabibliotek.com.pl

***

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025.